Leesproblemen

Leesprobleem? Leesuitdaging!

Raakt jouw kind al in de stress als er een groot stuk tekst gelezen moet worden? 

Lezen, wat vond jouw kind dat de eerste weken in groep 3 interessant, maar verder in het jaar bleek het toch best lastig al die woorden en zinnen. Inmiddels wordt het steeds moeilijker. Je kind wil niet meer lezen. Zodra er gelezen moet worden, schiet jouw kind in de stress. Omdat er op school iedere dag gelezen moet worden, gaat jouw zoon of dochter ook niet meer met plezier naar school.

Herken je dit?
De kinderen liggen op bed en jij ploft op de bank. Moe van de dag denk je terug aan het telefoongesprek dat je vanmiddag had met de leerkracht van je kind. Het zoveelste gesprek over zijn achterliggende leesresultaten. De leerkracht gaf wederom aan dat jullie meer moeten oefenen thuis.

Iedere dag help jij jouw kind met oefenen. Lezen, lezen, lezen. Maar jouw kind lijkt maar niet vooruit te gaan. Het herhalen lijkt geen zin te hebben. Wat kan je toch doen? ’s Avonds als je kind op bed ligt, voel je je machteloos. Je vraagt je af waarom het jou niet lukt om jouw kind te helpen. Je weet immers hoe belangrijk lezen is, op school, maar ook later tijdens zijn of haar werk.

Na een schooldag vraag jij jouw kind hoe zijn dag was. Iedere dag krijg je hetzelfde antwoord. Het was heel leuk, we hebben gespeeld. Maar zodra je vraagt naar het lezen, dan klapt jouw kind dicht. Je ziet het verdriet en boosheid bij jouw kind. Het enige dat jouw kind nog zegt is: ‘Anderen kunnen wel lezen en ik niet.’

Hoe zou het zijn als…

  • Jouw kind met een grote glimlach op zijn gezicht uit school komt en vertelt dat hij ook een stuk mocht lezen en dat dit heel goed ging.
  • Jullie niet meer iedere dag ‘moeten’ lezen, omdat jouw kind zo goed vooruit is gegaan. Lezen is voor jullie allemaal een fijne ontspannende bezigheid.
  • De leerkracht belt om te zeggen dan jullie kind weer op niveau leest en trots is op jullie kind.

Dit is echt mogelijk!
Bij Kinderpraktijk Rivierenland werken we op een unieke manier aan leerproblemen. Zo stoppen we met herhalen wat niet werkt. Het blijven doen van hetzelfde, heeft tenslotte niks opgeleverd. Daarom gaan we eerst opzoek naar de daadwerkelijke oorzaak van het probleem en die oorzaak pakken we aan. Want ergens is er in de basis iets niet helemaal goed begrepen, waardoor verder bouwen weinig oplevert. Een huis bouw je toch ook op een stevig fundament? Zodra de basis goed staat, starten we met lezen. En je zal zien dat het lezen dan wel goed opgepakt wordt door jouw kind. Lezen wordt leuk! En dat gun ik ook jouw kind!

Aan het eind van dit traject…
  • Heeft jouw kind weer vertrouwen in zichzelf en zijn leesvaardigheid.
  • Zorgt het lezen niet meer voor onrust bij jouw kind en in het gezin.
  • Staat er een stevige basis, waardoor het lezen steeds makkelijker gaat.
  • Is er een goede basis gelegd voor de toekomst. Lezen doe je immers overal.
  • Zal er bij jouw kind ook weer ruimte in het hoofd ontstaan om daadwerkelijk te begrijpen wat er gelezen wordt.
Jouw investering
Voor €952; euro bouw ik met jouw kind gedurende 15 weken aan een stevige én ontspannen basis voor het lezen.

Hiervoor krijgt jouw kind:

  • Kennismaking telefonisch of in de praktijk van 30 minuten.
  • Een onderzoek waardoor we weten wat er goed gaat en waar we aan gaan werken.
  • 5 lessen werken aan de leervoorwaarden om te leren lezen.
  • 10 lessen waarbij we op een leuke manier gaan werken aan de leesuitdagingen.
  • Ontspanning bij jullie kind en daardoor ook in jullie gezin.
  • Een werkmap met oefenmaterialen en een digitaal programma voor thuis.
  • Weer plezier in lezen en vertrouwen in zichzelf.

Hiervoor krijg jij als ouder:

  • Indien gewenst een verslag van het onderzoek.
  • Na les 5, les 10 en 15 een oudergesprek van 30 minuten.
  • Tussendoor telefonisch contact, indien jullie vragen hebben.
  • Een ontspannen kind dat lezen (weer) leuk vindt!

Ja, ik schrijf mijn kind in!


Testimonials
We waren enorm zoekende naar wat er aan de hand was met ons kind. Hij had een leesprobleem, maar de verschillende soorten hulp die hij had ontvangen, extra lezen thuis, op school, externe hulp, hielp allemaal niks. We waren ten einde raad. Hoe kon dit nu toch? Hij was slim, maar dat lezen… En dan te bedenken dat er op de middelbare school veel gelezen moet worden. Uiteindelijk zijn we bij Manja terecht gekomen. Manja heeft gekeken waar het probleem nu echt lag. Het bleek te gaan om nog actieve reflexen en ook de oogsamenwerking verliep niet goed. Wat zijn wij blij dat we dit hebben laten onderzoeken. Inmiddels is onze zoon 3 Avi niveaus omhoog gegaan en krijgt steeds meer zelfvertrouwen.
(moeder, zoon van 9 jaar)

Lezen bleef moeizaam. Met een groot gebrek aan motivatie, ontstond er steeds meer onrust bij onze dochter en bij ons als gezin. Op school kreeg onze dochter extra hulp van een RT’er, maar dat hielp niet. Ze kwam niet vooruit. Uiteindelijk zijn we bij Manja gekomen. We zijn begonnen met reflexintegratie en vervolgens gestart met het lezen. Onze dochter gaat stapje voor stapje vooruit met lezen, maar dat niet alleen; ze kan nu ook rustig lezen, zonder dat ze alle kanten op moet bewegen.
(moeder, dochter van 10 jaar)

Wanneer ik naar mijn leerling kijk, zie ik een goede vooruitgang in het lezen. Maar dat niet alleen. Manja pakt het lezen anders aan. Zo ontstaat er naast de vooruitgang in lezen, ook veel meer rust bij het kind. Ik zie mijn leerling zowel op didactisch vlak als sociaal – emotioneel enorm groeien. Ik ben enthousiast!
(leerkracht, basisonderwijs)


Veel gestelde vragen:

- Komt dit traject voor vergoeding in aanmerking?
Kinderpraktijk Rivierenland is gecontracteerd door de gemeente Buren, Culemborg, West Betuwe (Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen), Neder Betuwe, Tiel en West Maas en Waal. Een deel van het traject kan voor vergoeding in aanmerking komen.

- Wat is het verschil tussen RT en de begeleiding bij Kinderpraktijk Rivierenland?
Bij Remedial Teaching wordt er gewerkt aan het probleem dat het kind heeft, maar wordt vaak het werken aan de oorzaak van het probleem overgeslagen. Terwijl ik van mening ben dat juist daar de kracht ligt. En dit heeft zich ook al keer op keer bewezen. Bij Kinderpraktijk Rivierenland werken we niet alleen aan een oplossing voor nu, maar aan een blijvende oplossing. Daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan hoe jouw kind zich voelt. Indien nodig wordt er ook gewerkt het welzijn van jouw kind.

- Hoe lang duurt een traject?
Een traject wordt altijd op maat gemaakt. Geen kind is immers hetzelfde. Tijdens een oudergesprek bespreken we het aantal sessies. Gemiddeld genomen duurt een traject 15 sessies.

- Hoe vaak moeten wij naar de praktijk komen?
De sessies vinden eens in de 2 weken plaats. Zo hebben jullie voldoende tijd om hetgeen dat jullie als oefenmateriaal hebben meegekregen, ook daadwerkelijk te kunnen oefenen.

- Wanneer we zijn begonnen, kan school dan ook tips van jou krijgen?
Indien gewenst is dit mogelijk, uiteraard in samenspraak met jullie als ouders.

- Welke maatregelen heb jij genomen rondom COVID-19?
Corona maatregelen

Het intakegesprek en oudergesprek na het onderzoek kan online plaatsvinden.

In de prakrijkruimte:
Er mag op dit moment één ouder met het kind mee naar binnen. Bij binnenkomst desinfecteren jullie je handen en nemen plaats aan de grote tafel. De stoelen en tafel staan zo dat er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Tijdens het onderzoek wordt er zoveel mogelijk afstand gehouden, indien nodig wordt er gebruik gemaakt van een mondkapje en/of handschoenen.

Wanneer de basisscholen in mijn regio door het virus weer moeten sluiten, zal het onderzoek op een later tijdstip plaatsvinden. Het adviesgesprek en start van de begeleiding wordt online voortgezet. Mocht je kind verkouden zijn, dan kan de sessie altijd online doorgaan.


Ja, dit wil ik voor mijn kind!